Zarząd Dróg Miejskich holuje pojazdy wyłącznie na polecenie uprawnionych podmiotów, takich jak straż miejska, policja lub służby ratunkowe. Jest to zgodne z art. 130a i 50a Prawa o ruchu drogowym.
Jeśli podejrzewasz, że Twój pojazd został zabrany, pierwszym krokiem jest skontaktowanie się ze Strażą Miejską m.st. Warszawy w celu potwierdzenia, czy rzeczywiście miało to miejsce i jakie są tego przyczyny. Dalsze działania będą zależały od tych informacji. Telefon do straży miejskiej – 986 (całodobowy)
Samochód został usunięty przez lawetę (ZDM). Co należy zrobić w następnej kolejności?
Samochód został odholowany na podstawie jednego z dwóch paragrafów prawa o ruchu drogowym.
1. POJAZDY USUNIĘTE W TRYBIE ART. 130A
Jeśli pojazd zostanie zabrany zgodnie z art. 130a, właściciel otrzyma pisemne powiadomienie od odpowiedniego organu (takiego jak straż miejska lub policja). Po otrzymaniu tej informacji właściciel musi skontaktować się z jednostką, która wydała nakaz usunięcia pojazdu (np. strażą miejską lub komisariatem policji), aby uzyskać zgodę na odbiór pojazdu.
Następnie, po uzyskaniu wymaganego zezwolenia na odbiór pojazdu, należy udać się na wyznaczony parking wskazany przez straż miejską lub policję i odebrać pojazd.
Aby uzyskać szczegółowe informacje dotyczące usuwania pojazdów zgodnie z art. 130a, można skontaktować się z Działem Windykacji w dni powszednie w godzinach od 8:00 do 15:00 pod podanymi numerami telefonów.
22 55 89 569
22 55 89 573
22 55 89 574
Zgodnie z art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym właścicielu pojazdu jest zobowiązany uiścić opłatę za usunięcie i przechowywanie pojazdu, a jej wysokość jest określona w uchwale Rady m.st. Warszawyotwiera się w nowej karcie. Wysokość należności zostanie również wskazana w dokumencie przesłanym do właściciela pojazdu.
W związku z wygaśnięciem z dniem 13.09.2019 r., na mocy wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 05 grudnia 2018 roku (sygn. akt K 6/17), przepisów art. 130a ust. 5c i 130a ust. 7 pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym (w zakresie w jakim odnoszą się do uzależnienia wydania pojazdu od uiszczenia opłaty) przy odbiorze pojazdu nie jest wymagane okazanie dowodu wpłaty.
Art. 130a. [Usunięcie pojazdu z drogi. Przepadek pojazdu. Koszty usunięcia]
Art. 130a. 1. Pojazd jest usuwany z drogi na koszt właściciela w przypadku:
1) pozostawienia pojazdu w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu;
2) nieokazania przez kierującego dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub dowodu opłacenia składki za to ubezpieczenie, jeżeli pojazd ten jest zarejestrowany w kraju, o którym mowa w art. 129 ust. 2 pkt 8 lit. c;
3) przekroczenia wymiarów, dopuszczalnej masy całkowitej lub nacisku osi określonych w przepisach ruchu drogowego, chyba że istnieje możliwość skierowania pojazdu na pobliską drogę, na której dopuszczalny jest ruch takiego pojazdu;
4) pozostawienia pojazdu nieoznakowanego kartą parkingową, w miejscu przeznaczonym dla pojazdu kierowanego przez osoby wymienione w art. 8 ust. 1 i 2;
5) pozostawienia pojazdu w miejscu obowiązywania znaku wskazującego, że zaparkowany pojazd zostanie usunięty na koszt właściciela;
6) kierowania nim przez osobę nieposiadającą uprawnienia do kierowania pojazdami albo której zatrzymano prawo jazdy i nie ma możliwości zabezpieczenia pojazdu poprzez przekazanie go osobie znajdującej się w nim i posiadającej uprawnienie do kierowania tym pojazdem, chyba że otrzymała ona pokwitowanie, o którym mowa w art. 135 ust. 2
1a. Pojazd jest usuwany z drogi na koszt wykonującego przejazd drogowy w przypadku, o którym mowa w art. 140ad ust. 2 pkt 2.
2. Pojazd może być usunięty z drogi na koszt właściciela, jeżeli nie ma możliwości zabezpieczenia go w inny sposób, w przypadku gdy:
1) kierowała nim osoba:
a) znajdująca się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu,
b) nieposiadająca przy sobie dokumentów uprawniających do kierowania lub używania pojazdu;
2) jego stan techniczny zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego, powoduje uszkodzenie drogi albo narusza wymagania ochrony środowiska.
3. Pojazd może być przemieszczony lub usunięty z drogi, jeżeli utrudnia prowadzenie akcji ratowniczej.
Zezwolenie na odbiór pojazdu jest konieczne we wszystkich przypadkach art. 130a ust. 1.
1. Pojazd pozostawiony bez tablic rejestracyjnych lub pojazd, którego stan wskazuje na to, że nie jest używany, może zostać usunięty z drogi przez straż gminną lub Policję na koszt właściciela lub posiadacza.
2. Pojazd usunięty w trybie określonym w ust. 1, nieodebrany na wezwanie gminy przez uprawnioną osobę w terminie 6 miesięcy od dnia usunięcia, uznaje się za porzucony z zamiarem wyzbycia się. Pojazd ten przechodzi na własność gminy z mocy ustawy.
Opłaty za usunięcie i przechowywanie pojazdu (w trybie art. 130a)
Wysokość opłat na rok 2023 określa
Osoby fizyczne - wniosek o umorzenie
Oświadczenie o stanie majątkowym i rodzinnym
Załącznik nr 6a - formularz de minimis
Załącznik nr 6b - de minimis w ogólnym interesie gospodarczym